Trysil videregående skole

Veiledningspraksiser i bevegelse: skole, utdanning og kulturliv
Huskelisten er tom
Vis
Tittel
  • Veiledningspraksiser i bevegelse: skole, utdanning og kulturliv
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 371.4 V
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2016
Noter
  • Antologien tar inn brede perspektiver på utdanning, både fra grunnutdanning av lærere, fra nye lærere, fra kunstnerisk veiledning og fra karriererådgiving i videregående skole. Selv med ulike perspektiver nærmer artikkelforfatterne seg tematikken veiledningspraksiser i bevegelse med et felles ønske om å bidra til å utvikle praksisveiledningen i skole og utdanning. Det er nødvendig å stille spørsmål ved det som er tatt for gitt, og det som oppleves som «vanlig» og «normalt», for å kunne gi plass til den nødvendige transformasjon av måter å tenke på, som karakteriserer læring. Artiklene i antologien bidrar på ulikt vis til å løfte fram hvilke «bevegelser» i veiledningspraksiser forfatterne ser i nyere teorier, i funn fra internasjonal og nasjonal forskning og i erfaringer fra forsknings- og utviklingsarbeid. En tydelig trend i disse funnene er en bevegelse fra å se veiledning som kun en relasjon mellom veileder og student til en utvikling som vektlegger mer gruppebaserte, samarbeidende veiledningsrelasjoner, der team arbeider med å forbedre profesjonell kompetanse. I det kommunikative rommet som veiledet og veiledere deler, og når de i fellesskap undersøker muligheter, dannes det læringssløyfer mellom dem. Antologien retter seg mot veiledere i ulike kontekster, og især mot veiledere innenfor lærerutdanning Gunnar Engvik og Anna-Lena Østern er lærerutdannere og forskere ved Program for lærerutdanning, NTNU. De har lang erfaring med veiledning i skole og utdanning, og med veilederutdanning.
ISBN
  • 978-82-450-1781-6
Tilgjengelige
  • 1/1
Lånere på venteliste
  • 0 (0)
*00002255nam  22002411  4500
*00125898
*008160307s2016    no     ar         00nob 9
*015  $a150181685$bBokbasen AS
*019  $bl
*020  $a978-82-450-1781-6$bh.
*025  $a9788245017816
*040  $aBokbasen AS
*0820 $a371.42$zh$223/nor
*0821 $a371.4$zb$223/nor
*096  $a371.4 V
*24500$aVeiledningspraksiser i bevegelse$bskole, utdanning og kulturliv
*260  $aBergen$bFagbokforl.$c2016
*300  $a289 s.$bill.$c24 cm
*520  $aAntologien tar inn brede perspektiver på utdanning, både fra grunnutdanning av lærere, fra nye lærere, fra kunstnerisk veiledning og fra karriererådgiving i videregående skole. Selv med ulike perspektiver nærmer artikkelforfatterne seg tematikken veiledningspraksiser i bevegelse med et felles ønske om å bidra til å utvikle praksisveiledningen i skole og utdanning. Det er nødvendig å stille spørsmål ved det som er tatt for gitt, og det som oppleves som «vanlig» og «normalt», for å kunne gi plass til den nødvendige transformasjon av måter å tenke på, som karakteriserer læring. Artiklene i antologien bidrar på ulikt vis til å løfte fram hvilke «bevegelser» i veiledningspraksiser forfatterne ser i nyere teorier, i funn fra internasjonal og nasjonal forskning og i erfaringer fra forsknings- og utviklingsarbeid. En tydelig trend i disse funnene er en bevegelse fra å se veiledning som kun en relasjon mellom veileder og student til en utvikling som vektlegger mer gruppebaserte, samarbeidende veiledningsrelasjoner, der team arbeider med å forbedre profesjonell kompetanse. I det kommunikative rommet som veiledet og veiledere deler, og når de i fellesskap undersøker muligheter, dannes det læringssløyfer mellom dem. Antologien retter seg mot veiledere i ulike kontekster, og især mot veiledere innenfor lærerutdanning Gunnar Engvik og Anna-Lena Østern er lærerutdannere og forskere ved Program for lærerutdanning, NTNU. De har lang erfaring med veiledning i skole og utdanning, og med veilederutdanning.
*650 0$aVeiledning$2Bokbasen AS$9nob
*70010$aØstern, Anna-Lena$d1946-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)90565808$8f
*70010$aEngvik, Gunnar$d1950-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)1027612$8m
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Trysil vgs Biblioteket371.4 V