Tittel Veiledningspraksiser i bevegelse: skole, utdanning og kulturliv
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Antologien tar inn brede perspektiver på utdanning, både fra grunnutdanning av lærere, fra nye lærere, fra kunstnerisk veiledning og fra karriererådgiving i videregående skole. Selv med ulike perspektiver nærmer artikkelforfatterne seg tematikken veiledningspraksiser i bevegelse med et felles ønske om å bidra til å utvikle praksisveiledningen i skole og utdanning. Det er nødvendig å stille spørsmål ved det som er tatt for gitt, og det som oppleves som «vanlig» og «normalt», for å kunne gi plass til den nødvendige transformasjon av måter å tenke på, som karakteriserer læring. Artiklene i antologien bidrar på ulikt vis til å løfte fram hvilke «bevegelser» i veiledningspraksiser forfatterne ser i nyere teorier, i funn fra internasjonal og nasjonal forskning og i erfaringer fra forsknings- og utviklingsarbeid. En tydelig trend i disse funnene er en bevegelse fra å se veiledning som kun en relasjon mellom veileder og student til en utvikling som vektlegger mer gruppebaserte, samarbeidende veiledningsrelasjoner, der team arbeider med å forbedre profesjonell kompetanse. I det kommunikative rommet som veiledet og veiledere deler, og når de i fellesskap undersøker muligheter, dannes det læringssløyfer mellom dem. Antologien retter seg mot veiledere i ulike kontekster, og især mot veiledere innenfor lærerutdanning Gunnar Engvik og Anna-Lena Østern er lærerutdannere og forskere ved Program for lærerutdanning, NTNU. De har lang erfaring med veiledning i skole og utdanning, og med veilederutdanning.
ISBN
Tilgjengelige
Lånere på venteliste
*00002255nam 22002411 4500
*00125898
*008160307s2016 no ar 00nob 9
*015 $a150181685$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-450-1781-6$bh.
*025 $a9788245017816
*040 $aBokbasen AS
*0820 $a371.42$zh$223/nor
*0821 $a371.4$zb$223/nor
*096 $a371.4 V
*24500$aVeiledningspraksiser i bevegelse$bskole, utdanning og kulturliv
*260 $aBergen$bFagbokforl.$c2016
*300 $a289 s.$bill.$c24 cm
*520 $aAntologien tar inn brede perspektiver på utdanning, både fra grunnutdanning av lærere, fra nye lærere, fra kunstnerisk veiledning og fra karriererådgiving i videregående skole. Selv med ulike perspektiver nærmer artikkelforfatterne seg tematikken veiledningspraksiser i bevegelse med et felles ønske om å bidra til å utvikle praksisveiledningen i skole og utdanning. Det er nødvendig å stille spørsmål ved det som er tatt for gitt, og det som oppleves som «vanlig» og «normalt», for å kunne gi plass til den nødvendige transformasjon av måter å tenke på, som karakteriserer læring. Artiklene i antologien bidrar på ulikt vis til å løfte fram hvilke «bevegelser» i veiledningspraksiser forfatterne ser i nyere teorier, i funn fra internasjonal og nasjonal forskning og i erfaringer fra forsknings- og utviklingsarbeid. En tydelig trend i disse funnene er en bevegelse fra å se veiledning som kun en relasjon mellom veileder og student til en utvikling som vektlegger mer gruppebaserte, samarbeidende veiledningsrelasjoner, der team arbeider med å forbedre profesjonell kompetanse. I det kommunikative rommet som veiledet og veiledere deler, og når de i fellesskap undersøker muligheter, dannes det læringssløyfer mellom dem. Antologien retter seg mot veiledere i ulike kontekster, og især mot veiledere innenfor lærerutdanning Gunnar Engvik og Anna-Lena Østern er lærerutdannere og forskere ved Program for lærerutdanning, NTNU. De har lang erfaring med veiledning i skole og utdanning, og med veilederutdanning.
*650 0$aVeiledning$2Bokbasen AS$9nob
*70010$aØstern, Anna-Lena$d1946-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)90565808$8f
*70010$aEngvik, Gunnar$d1950-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)1027612$8m
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening