Nærmiljøfriluftsliv i skolen Kjetil Østrem (red.) . - Oslo : Cappelen Damm akademisk, 2021. - 304 sider
Nærmiljøfriluftsliv i skolen handler om hvordan elever kan lære gjennom friluftsliv i skolens nærmiljø. Boken tar utgangspunkt i de store variasjonene rundt om i landet. Skolens nærmiljø kan være ferskvann eller saltvann, et skogsområde, en park i en by, et bratt fjellområde eller et viddelandskap. Naturopplevelse og trygg og bærekraftig ferdsel er sentrale begreper. Boken tar også for seg det å planlegge for sikkerhet, og naturen som matkilde. Boken gir en innføring i sentrale pedagogiske perspektiver, og forfatterne presenterer en rekke uteaktiviteter som gir elevene gode mestringsopplevelser gjennom utforskning av naturen i nærområdet. Læringsaktivitetene kan gjennomføres under vekslende årstider og er grundig utprøvd i skolen. Målgruppen er studenter i grunnskolelærerutdanningen, idretts- og friluftslivsutdanninger og PPU-utdanninger i friluftsliv, kroppsøving og idrettsfag. I tillegg henvender boken seg til kroppsøvingslærere i grunnskole og videregående skole samt til folkehøgskolelærere på friluftslivslinjer.
Oppdatert personvernerklæring og bruk av informasjonskapsler
Nytt regelverk for behandling av personopplysninger (GDPR) trer i kraft 20. juli 2018. Vi har derfor gjennomgått våre rutiner for behandling av personopplysninger, samt oppdatert vår personvernerklæring.
Våre nett-tjenester bruker informasjonskapsler (cookies) til å huske påloggingsopplysninger, samt forbedre brukeropplevelsen. Du godtar dette dersom du fortsetter å bruke nett-tjenestene.